Turneringsdags!

Ja, det är i december månad det händer!

Min senaste turnering spelade jag i april (i april! absurdt). Den gången handlade det om Uppsala Öppna och det gick bra. Det var en trevlig tillställning.

Alltsedan dess har det blivit nästan uteslutande sparring mot min bloggpartner och tillika nemesis Andreas. Det har blivit en del matcher sedan vi påbörjade vår bäst-av-100-serie lagom till SM -09, och det är fortfarande jämnt, även om han just nu ligger femtalet vinster framför mig. Många fina rullningar har gjorts (minns med plågsam tydlighet den session vi hade då andreas vann med 7-1 och rullade bl.a. både b(UR)uNDISK och TIDvAT(TE)n samma dag) och många fina drag har lagts. Så även om jag inte har tävlat någonting har jag fått min scrabblekvot, mer eller mindre, fylld.

Men det är ju ändå någonting speciellt i att tävla. Jag är en riktigt tävlingsmänniska och är stundtals också en dålig förlorare. Så hur trevligt vi än haft hemma hos Andreas pappa, tillika mästerkock och sångfantom, så har jag saknat att tävla. Känslan man har i kroppen när man väntar på den första lottningen går inte riktigt att jämföra med att se någon dra ett G medan man själv drar ett T ur påsen.

Men nu ska jag alltså äntligen få tävla igen, tävla så det står härliga till! Nu i helgen vankas Luciaspelen 2010 som Andreas och jag arrangerar. Det är min första turnering som arrangör så jag är ändå lite nervös. Ska all teknik klaffa? Kommer deltagarna tycka det är en trevlig tillställning?

Spelmässigt känner jag mig ganska redo inför turneringen. Känner att mitt ordförråd successivt utökas för varje dag som går (senast idag lades det underbara LILLAXEL till i nämnda förråd, ett ord jag inte kan vänta med att få lägga ut mot någon en dag!) och jag börjar samtidigt känna mig mer säker i mitt spel, taktiskt sett. Samtidigt har min tävlingsorutin gjort att jag tappat lite av de kortare orden, speciellt eftersom jag inte spelar så värst mycket på nätet heller, vilket gjort att jag på nytt gått igenom både treor och fyror för att verkligen säkerställa ordförrådet. Snart sitter fyrorna förhoppningsvis som berget!

Helgen efter denna väntar så alla hardcore-scrabblares nirvana, DBS Extrem. Förra året missade jag denna fantastiska tävling men i år tänker jag banne mig inte missa det! Många duktiga spelare deltar så jag har ingen press på mig att prestera, känner dock att om jag spelar som jag kan och dessutom drar bra kan det bli en mycket trevlig turnering, både placeringsmässigt och ratingmässigt :-)

Men närmast, Luciaspelen. Och som högst rankad av alla kan jag inte annat än ha en del press på mig. Allt annat än pallen skulle kännas som ett misslyckande, och för en gångs skull går jag in med inställningen att jag har goda chanser att vinna. Det ska bli intressant att se hur det hela artar sig.



Det bidde en liten lägesrapport det där! Nu väntar vi alla med spänning på den självklara frågan: Ska Pejler våga anmäla sig till sin egen turnering? Och ska han någonsin lyckas skrapa ihop ett SM-referat värt namnet? Med såna cliffhangers som han skapar kan man inte bara lämna det sådär! Ge oss mer!

Hoppas vi syns i helgen! :-)

/Ax


Reflektioner

Reflektera mera!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din sida på Scrabbleförbundet:

Reflexion:

Trackback